بلاگ

چوب های اقتصادی ساخته شده

این نوع چوب های ارزشمند اغلب برای پشتی، کناره ها و قسمت های داخلی برخی از انواع مبلمان که طراحی و تجمل در ساخت آن ها لازم نیست، مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مبلمان ها کاملا از این نوع چوب های ساخته شده (ساخته دست بشر) با قیمت بسیار پایین ساخته می شوند که اغلب برای خریدارانی که اولین بار است می خواهند مبلمان بخرند یا برای اتاق خواب کودکان بسیار مناسب است.

 

تخته فیبر

تخته فیبر را می توان در میان انواع چوب ساخته شده به دلیل “سازگار بودن با محیط زیست” در نظر گرفت، زیرا شامل مواد بازیافتی مانند خاک اره، تراشه های چوب، کاغذ، مقوا و الیاف گیاهی است. این مواد با استفاده از موم و رزین مصنوعی بهم متصل می شوند، سپس گرم شده و تحت فشار زیاد قرار می گیرند تا ورق های بزرگی از آن ساخته شود. این یک گزینه ارزان برای استفاده از چوب است که برای بسیاری از پروژه های ساختمانی و مبلمان سازی ها مفید است. از فوائد آن می توان به سبک بودن، توانایی تحمل بارهای سنگین، و کیفیت خوب عایق بودن اشاره کرد. با این حال، هرگز به اندازه چوب واقعی با دوام و مستحکم نیست.

 

MDF

اصطلاح MDF اغلب به اشتباه برای توصیف انواع الیاف فیبر استفاده می شود. در حالی که فقط مربوط به فیبر با تراکم متوسط است. برای واجد شرایط شدن به عنوان MDF باید تراکم 600 تا 800 کیلوگرم در متر مکعب داشته باشند. جدا از این، MDF یک کامپوزیت چوبی مهندسی است که اکثر جزئیات مربوط به توصیف تخته فیبر، از جمله موارد مثبت و منفی را در خود دارد. یک استثنا در این مورد این است که به دلیل کوچک بودن الیاف معمولا بدون “پارگی” یا شکاف، خوب برش می خورد. با این حال، از آن جا که این تخته فاقد رگبندی است، پیچ یا میخ را به خوبی نگه نمی دارد.

 

تخته خرده چوب (نئوپان)

باز هم، این نوع از آن جهت شبیه تخته فیبر و MDF است که یکی از انواع چوب های ساخته شده توسط بشر است که از همان مراحل ساخت جهت درست کردن آن استفاده می شود. با این حال، در مورد تخته خرده چوب از پوسته ها و تراشه های بزرگ تری استفاده می شود که باعث ایجاد حفره های درون ساختار آن می شود. این ها می توانند هنگام برش دادن تخته ها به اندازه های دلخواه، باعث ایجاد لبه های شکسته یا دندانه دار شوند. تخته خرده چوب به عنوان جایگزینی ارزان برای چوب های سنتی در نظر گرفته می شود و امکان تهیه مبلمان با وزن مناسب و سبک را فراهم می کند. با این حال، مبلمان های ساخته شده با این نوع چوب به اندازه نمونه های مشابه ساخته شده از چوب یا MDF واقعی دوام نخواهند داشت، زیرا به دلیل جاذب رطوبت بودن مستعد تاب خوردن بوده و بسیار ضعیف تر از آن ها هستند. همانند فیبر و MDF، از فرمالدئید در فرآیند تولید برخی از این تخته ها نیز استفاده می شود.

 

تخته سه لا

این نام از ‘plies’ گرفته شده است که از ورق هایی تشکیل می شوند که بلافاصله پس از ورود به سیستم پوست آن ها کنده می شود. این ورق ها یا روکش ها با زاویه 90 درجه روی هم گذاشته می شوند و در جای خود چسبانده شده تا یک صفحه نازک اما سفت و سخت تشکیل دهند. ورق معمولا سطح صاف تری دارد و از کیفیت بالاتری نسبت به سطح استفاده شده در سازه ها برخوردار است. سطح ناهموارتر داخل آن به چسبیدن هر چه بهتر آن کمک می کند و انتهای صاف قسمت بیرونی آن جلوه بهتری ایجاد می کند. ساختار تخته سه لا متقاطع بوده و آن را در برابر خم شدن بسیار مقاوم و مستحکم می کند.

چند نوع مختلف تخته سه لا وجود دارد که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند:

  1. گرمسیری: این نوع از تخته به طور گسترده ای در صنعت ساختمان استفاده می شود. هزینه کم آن منجر به برداشت بیش از حد در برخی مناطق شده است.
  2. دریایی: این نوع از تخته برای شرایط مرطوب و با استفاده از چوب های جنگل های گرمسیری و چسب مخصوص استفاده می شود.
  3. هواپیما: که تخته سه لا “با مقاومت بالا” نیز نامیده می شود، از مواد مقاوم در برابر گرما و رطوبت ساخته می شود.
  4. انعطاف پذیر: این نوع از تخته ایده آل برای ایجاد منحنی در مبلمان است.
  5. چوب سخت: این نوع تخته معمولا از راش، چوب ماهون یا بلوط ساخته می شود و برای کف پوش های سنگین بسیار عالی است.
  6. چوب نرم: این نوع تخته از سرو، صنوبر و چوب قرمز تهیه می شود و در ساخت و سازهای عمومی برای بام و کف ساختمان ها استفاده می شود.
  7. روکش: کلمه “روکش” را می توان برای هر قطعه یا لایه نازک چوب استفاده کرد. از آن برای تهیه یک سطح جذاب و قابل قبول استفاده می شود، خصوصا در مواردی که از ماده ارزان تری (مانند انواع چوبی که در بالا توسط بشر ساخته شده اند) برای سازه اصلی استفاده شده است.

 

0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من
منو